Tematyka

  • Wprowadzenie do kursu

    Metody efektywnej nauki to kurs przeznaczony dla osób, które chciałyby uzyskać wiedzę, a także kompetencje związane z procesem uczenia się. W trakcie kursu zaprezentowane zostaną:

    • tradycyjne i  nowoczesne metody nauki, 
    • techniki zapamiętywania,
    • metody aktywizacyjne,
    • wybrane aspekty dotyczące wystąpień publicznych i prezentacji multimedialnych.

  • Temat 1: Fizjologiczne i psychologiczne podstawy uczenia się. Procesy poznawcze

    Pierwszy moduł dotyczy podstawowych procesów poznawczych, a także fizjologicznych i psychologicznych aspektów procesu uczenia się. Moduł składa się z sześciu części, w których zawarte zostały informacje teoretyczne, ćwiczenia praktyczne, materiały video, publikacje naukowe, a także quiz sprawdzający wiedzę (zawiera 10 pytań). Po zakończonym module:

    • wyjaśnisz na czym polega proces uczenia się,
    • opiszesz, w jaki sposób funkcjonuje mózg człowieka,
    • określisz różnice prostych i złożonych procesów poznawczych,
    • przedstawisz przykłady złudzeń optycznych i wyjaśnisz, na czym polega ich fenomen,
    • scharakteryzujesz poszczególne typy inteligencji.

  • Temat 2: Zasady i techniki efektywnego uczenia się

    Drugi moduł dotyczy zagadnień związanych z procesem efektywnej nauki, a także warunków, jakie powinny zostać spełnione, abyście mogli odnosić sukcesy edukacyjne.
    Moduł składa się z sześciu części, w których zawarte zostały informacje teoretyczne, ćwiczenia praktyczne, materiały video, publikacje naukowe, a także quiz sprawdzający wiedzę (zawiera 10 pytań). Po zakończonym module:

    • wyjaśnisz na czym polega proces efektywnej nauki,
    • opiszesz elementy wpływające na skuteczną naukę,
    • określisz różnice tkwiące pomiędzy mnemotechnikami prostymi a złożonymi,
    • omówisz zasady funkcjonowania poszczególnych mnemotechnik.

  • Temat 3: Metody nauczania. Aktywne formy zajęć dydaktycznych

    Trzeci moduł dotyczy aktywizujących metod nauczania. Zaprezentowane zostaną wybrane przykłady różnych metod nauczania. Po zakończonym module:

    • wyjaśnisz czym jest metoda nauczania,
    • opiszesz, jakie są różnice pomiędzy metodami podającymi, aktywizującymi
    • określisz cechy charakteryzujące poszczególne metody aktywizujące,
    • przedstawisz przykłady metod problemowych, eksponujących, praktycznych.

  • Temat 4: Wystąpienia publiczne

    Czwarty moduł dotyczy sztuki wystąpień publicznych. Po zakończonym module:

    • wyjaśnisz czym charakteryzują się wystąpienia publiczne wielkich mówców,
    • zaprezentujesz strukturę wystąpień publicznych,
    • opiszesz tzw. dobre praktyki wystąpień publicznych,
    • wskażesz najczęściej popełniane błędy podczas wystąpień publicznych.