Section outline

    1. Przedmiot wprowadza w złożoną materię współcześnie pojmowanej turystyki jako zjawiska różnie motywowanej ruchliwości w celach poznawczych, rekreacyjno-wypoczynkowych i innych, zjawiska mającego oblicze społeczno-kulturowe i gospodarcze zarazem. 


      Celem nauczania jest zaznajomienie studentów z:

      • podstawowymi definicjami i pojęciami stosowanymi w turystyce,

      • z historią turystyki, jej uwarunkowaniach,

      • rodzajami i formami oraz z jej współczesnym obliczem,

      • z podstawowymi źródłami wiedzy o turyzmie i turystyce a także z

      • zasadami organizacji podstawowych form turystyki.


      Dzięki modułowi poznasz trendy występujące na rynku turystycznym oraz tendencje społeczne, demograficzne, ekonomiczne, prawne, polityczne, przyrodnicze, technologiczne i kulturowe warunkujące turystykę, nauczysz się, nauczysz się, jak można organizować różnego rodzaju imprezy turystyczne, zadbasz o poziom aktywności fizycznej.

    • Jedną z kluczowych przesłanek rozwoju turystyki jest czas wolny, którego ilość jest obecnie większa niż w ubiegłych wiekach. Współczesny człowiek jest jednak mocno obciążony pracą zawodową i edukacją permanentną co stwarza duży potencjał rozwoju dla turystyki, szczególnie wypoczynkowej, zdrowotnej i aktywnej.


    • Liczne badania empiryczne, prace teoretyczne i obserwacja życia gospodarczego sprawiają, że w literaturze występuje wiele różnych klasyfikacji ruchu turystycznego, w oparciu o różnorodne kryteria.


    • Turystyka generuje szereg pozytywnych skutków (funkcji) dla otoczenia. Jednak rozwój turystyki masowej sprawia, że występują także pewne negatywne skutki z nią związane (dysfunkcje)




    • Bogactwo i różnorodność turystyki przejawia się m.in. mnogością jej rodzajów i form. Przedstawiony w materiale zestaw nie jest zbiorem skończonym, gdyż powstają wciąż nowe formy spędzania wolnego czasu, w tym aktywności turystycznej.


    • Dynamiczny rozwój turystyki stymulowany jest wieloma czynnikami. Część z nich należy do ogólnego kontekstu (społeczno, ekonomicznego, politycznego, technologicznego kulturowego, itp.), część wynika natomiast z istoty turystyki (czas wolny, walory, atrakcyjność).


      • Turystyka coraz mocniej oddziałuje na życie wielu ludzi, zarówno samych turystów, jak i mieszkańców obszarów recepcyjnych, pracowników przedsiębiorstw turystycznych. Jej oddziaływanie nie dotyczy ponadto wyłącznie człowieka, lecz całych ekosystemów. Wpływ ten jest ponadto zróżnicowany w zależności od typów turystów, których identyfikacja jest przydatna w procesach przygotowywania i promowania oferty turystycznej.