Section outline

  • Celem przedmiotu będzie wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dotyczących rozpoznawania własnych zachowań wolnoczasowych, które w efekcie będą prowadzić do skutecznego rozpoznawania potrzeb rekreacyjnych społeczeństwa wiedzy.

    Przedmiot obejmuje zagadnienia praktyczne i teoretyczne dotyczące problematyki aktywności ruchowej współczesnego człowieka. 

    Będziesz potrafił rozpoznawać, interpretować i podejmować próby wyjaśniania zjawisk zachodzących w procesie wypoczynku w różnych środowiskach społeczno-demograficznych, jak również będzie przygotowany do prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie rekreacji. Poznasz budowę organizmu człowiekaw szczególności układu ruchu oraz naczenie aktywności turystycznej i rekreacyjnej dla zdrowia człowieka.


    • Rekreacja ruchowa, zwana także sportem dla wszystkich, jest obecnie głównym obszarem podejmowania aktywności fizycznej. Znacznemu obniżeniu uległy bowiem wysiłki fizyczne podejmowane w innych obszarach życia, tj. w pracy zawodowej, podczas przemieszczania się, czy w domu.


    • Motywacja do realizacji rekreacji ruchowej w czasie wolnym wiąże się z określonymi wartościami, które są ważne dla potencjalnych rekreantów. Na wartościach oparte są cele rekreacji, np. hedonistyczne, czy witalne, a z celów wynikają zadania dla edukacji do rekreacji. Proces krzewienia kultury fizycznej powinien bowiem zacząć się już od wczesnego dzieciństwa i być kontynuowany przez wszystkie fazy życia człowieka.


    • Instruktor rekreacji pełni kluczową rolę w procesie motywowania ludzi do aktywności fizycznej. Powinien mieć odpowiednio rozwinięte kompetencje zawodowe, obejmujące wiedzę, umiejętności, cechy psycho-społeczne. Instruktor rekreacji powinien ponadto mieć mocno rozwinięte cechy przywódcze i być swoistym przywódcą dla osób podejmujących rekreację ruchową. Ważny jest także autorytet, który wynika także z autentyczności swoich postaw i działań




    • Uczestnictwo w rekreacji ruchowej ludzi i społeczeństw jest warunkowane wieloma czynnikami. Również sama aktywność rekreacyjna może przybierać różnorodne formy od takich, które obciążają głównie układ nerwowy, po te obciążające przede wszystkim układy: ruchu, krążenia, czy oddechowy. Podejmowanie rekreacji ruchowej wiąże się ponadto z określonymi motywami oraz często barierami, które je utrudniają, a niekiedy wręcz uniemożliwiają.